Sådan virker Comparos app

Comparo gør det let for dig at håndtere dine forsikringer, og let for forsikringsselskaberne at give dig gode tilbud.

app store download button
google play download button

Se vores video om appen – den viser dig hvordan du får det meste ud af den, skridt for skridt.

Vi har udviklet appen med to formål

1

Vi vil give den enkelte forsikringskunde overblik over sine forsikringspolicer, på tværs af de forskellige forsikringsselskaber, han eller hun er kunde hos. Det skal kort sagt være nemt for dig at slå op, præcis hvilke dækninger du har i din forsikring:  Når du står på bilværkstedet eller står hos tandlægen, skal du kunne se, om du kan få dine udgifter dækket af forsikringsselskabet.

2

Vi vil gøre det nemt for dig som bruger at indhente tilbud på de forsikringer du har i forvejen, og tegne nye typer forsikringer. Og så vil vi give dig mulighed for selv at styre, i hvilket omfang du ønsker direkte dialog med de selskaber, der afgiver tilbud.

app-skærm med vælg forsikring

Og hvordan gør vi så det?

1. Først skal eksisterende policer uploades

Når du har downloadet appen i App Store eller Google Play, og oprettet en profil, kan du uploade dine forsikringspolicer. Det kan du gøre på to måder:

1a. Fra en selskabsoversigt vælger du dit forsikringsselskab – vi kan kalde det Godfin Forsikring.
• Hvis Godfin Forsikring bruger NemID, klikker du på ”Log ind med NemID”. Så bliver du ført hen til det sted på selskabets hjemmeside, hvor du logger ind på din kundeprofil med NemID.
• Du logger ind med NemID, Comparo lokaliserer de policer du har hos selskabet, og uploader dem til din brugerprofil i appen.
• Dette gør du for hvert af de forsikringsselskaber, du er kunde hos.

1b. Hvis Godfin Forsikring ikke bruger NemID, kan du i stedet bare dele sin forsikringspolice med Comparo.
• Du downloader en pdf af policen (f.eks. fra en mail eller e-Boks) til din telefons downloadfolder. Den deler du med Comparo.
• Så går du ind i forsikringsselskabs-oversigten i Comparo appen og vælger forsikringsselskabet.
• Her vælger du ”Upload PDF”. Nu henter Comparo forsikringspolicen fra downloadfolderen, og opretter den automatisk under ”Dine Forsikringer”.
• Dette gør du for hver af dine forsikringspolicer.

app-skærm med oversigt over flere forsikringer

2. Overblikket er på plads

Nu kan du i appen se både en oversigt over dine forsikringer, og gå i detaljer omkring dækningerne.

Det er her, du hele tiden har adgang til information om, hvordan du er dækket:

  • Hvis du står på et værksted og skal have repareret din bil, kan du for eksempel slå op hvilke betingelser forsikringsselskabet stiller for at dække regningen, og hvor stor en selvrisiko du har.
  • Og hvis tandlægen spørger, om din forsikring dækker det arbejde, hun skal i gang med at lave på den knækkede tand, kan du tjekke det i din ulykkesforsikring med det samme.
  • Samtidigt kan du hele tiden se, hvad du hvert år betaler for dine forsikringer – det er sikkert cirka dobbelt så meget, som du går og tror…
app-skærm med valg af hvilke forsikringer der ønskes tilbud på

3. Sådan foregår det, når du vil have et tilbud på dine forsikringer

Når du har samlet dine policer i appen og har fået overblikket, er næste skridt at få et godt tilbud på dine forsikringer. Det gør du ved at vælge ”Få tilbud på forsikring”.

Her vælger du den eller de typer forsikringer, du gerne vil have tilbud på. De sendes så i udbud på den lukkede udbudsplatform, som de forsikringsselskaber , Comparo samarbejder med, har adgang til.

Forsikringsselskaber skal bruge mange oplysninger, for at kunne stille et tilbud. De spørgsmål, som selskaberne skal have svar på, for at kunne stille tilbud til en konkret forsikring, trækker vi ud af de eksisterende policer, som du har uploadet til Comparo.

Det vil sige, at hvis du vil indhente tilbud på for eksempel en husforsikring, til et hus du allerede har en forsikring på, så udfylder Comparo felterne med de oplysninger der er tilgængelige fra din eksisterende police – for eksempel adresse, konstruktionstype, kvadratmeter, etc.

Hvis du vil have tilbud på en forsikringstype eller en ejendel du ikke har i forvejen – hvis du for eksempel køber dit første sommerhus, en båd eller en ny bil eller hus – trækker vi oplysningerne fra en kombination af de stamoplysninger vi har på dig (adresse, alder, osv.) og eksterne kilder, såsom Bygnings- og Boligregistret og Motorkøretøjsregistret.

Alle oplysninger, uanset kilden, kan selvfølgelig justeres og skal godkendes af dig, før de sendes videre til de forsikringsselskaber, der har adgang til udbudsplatformen. De oplysninger der stadig mangler, når vi har trukket alt hvad vi kan, er vi nødt til at bede dig udfylde. Når alle oplysninger er på plads, bliver dine forsikringsønsker sendt i udbud.

billede af Comparos udbudsplatform

4. Sådan foregår udbudsrunden

De oplysninger, du har godkendt om dig selv og dine forsikringsbehov, vises nu som et udbud på udbudsplatformen. Her har de forsikringsselskaber, Comparo samarbejder med, mulighed for at se de oplysninger de har brug for, for at kunne give dig et tilbud på forsikringer med dækninger der svarer til, hvad du har bedt om.

Selskaberne har nu to hverdage til at sende tilbud til dig. Alle selskaber har mulighed for at sende tilbud til alle kunder. Selskaberne får oplyst hvor meget du betaler for sine forsikringer i dag (det samlede beløb, ikke per forsikring), men selskaberne får ikke at vide, i hvilket selskab du er kunde i dag.

Nogle selskaber afgiver tilbud ved, at selskabets medarbejdere manuelt udarbejder et tilbud per kunde.
Andre selskaber afgiver tilbud gennem det, der hedder et API – en programmeringsløsning, der automatiserer tilbudsgivningen fra forsikringsselskabet til

Comparos brugere, på baggrund af de oplysninger, selskabets system modtager fra Comparos system. Når et selskab har afgivet tilbud til en bruger, modtager brugeren en notifikation i appen og en e-mail.

Forsikringsselskabet har mulighed for at knytte en kort kommentar til tilbuddet, så der er mulighed for at fremhæve særlige fordele eller forbehold. Du kan se tilbuddene efterhånden som de kommer ind – eller vente de to hverdage, der er fristen for, hvornår alle tilbud skal være afgivet.

5. Når du skal tage stilling til tilbuddene

Når du har fået tilbud fra forsikringsselskaberne kan du se dem igennem, og tilbud for tilbud sammenligne med de forsikringer, du har i forvejen. Husk, at pris ikke er alt, når du vælger. Dækning er den anden side af ligningen – en billig forsikring, der ikke dækker dig, når du har brug for det, er spild af penge.

I appen oplistes de overordnede dækningselementer side om side – for en indboforsikring vil man for eksempel kunne se blandt andet indbosummen, om der er ekstra elektronik- eller cykeldækning, om der er rejsedækning inkluderet i henholdsvis den eksisterende og den tilbudte forsikring.

  • Du har naturligvis mulighed for at læse det med småt i tilbuddet også – og det bør du altid gøre, før du tegner en forsikring.
  • Hvis du har spørgsmål til de tilbud der er kommet ind, kan du vælge at tage kontakt til selskabet, der har afgivet tilbuddet – enten via telefon eller chat, i appen. Selskaberne må ikke på eget initiativ tage kontakt til dig.
  • Når du har besluttet dig for, hvilket tilbud han vil vælge, klikker du ”Accepter tilbud” i appen.

6. Når du har accepteret tilbuddet

Når du har accepteret tilbuddet, udfylder du dine bankoplysninger, så det nye forsikringsselskab kan tilmelde forsikringen til PBS. Det nye forsikringsselskab opsiger eksisterende policer hos andre selskaber.

I appen, under ”Dine forsikringer”, vil du kunne se, hvornår de eksisterende policer ophører, og de nye træder i kraft. Alt efter hvilket selskab, du har valgt at tegne de nye forsikringer hos, vil du enten modtage de nye policer i e-Boks eller på e-mail. Når du har modtaget de nye policer i sin e-Boks eller på e-mail, skal du selv dele dem med Comparo-appen (se punkt ”1. Først skal eksisterende policer uploades”), så du har adgang til dem derfra.

  • I tilfælde af, at du ikke har fået nogen tilbud overhovedet, kan du kontakte Comparo – vi undersøger så, hvad årsagen kan være og finder en løsning.
  • Ligesom hvis du tegner forsikringer udenfor appen, har du naturligvis 14 dages ubetinget fortrydelsesret, hvis du alligevel ikke ønsker forsikringen.

Vi fortsætter med at udvikle vores produkter, så de hele tiden forbedres – hvis du har forslag eller spørgsmål, er du velkommen til at skrive til os og dele dine tanker på: info@comparo.dk

Comparo – dine forsikringer, lige ved hånden.