Digitalt salg af forsikringer, kan give forsikringsselskaberne mulighed for at skaffe privatkunder billigere. Palle S. Kensø fra forsikringsmæglerfirmaet Marsh vurderer, at der ”kommer til at ske noget med salget af forsikringer på nettet i løbet af de kommende år”.

Der har i mange år været hård kamp på forsikringsmarkedet, hvorfor Palle S. Kensø konstaterer, at et oplagt våben er digitale platforme.

De digitale platforme er oplagte, fordi det er dyrt for et forsikringsselskab at sende en assurandør ud til privatkunder. Derfor kan bankerne også være interessante for selskaberne, da de allerede har fat i kunden. Der har derfor også foregået en form for distribution af forsikringsprodukter i bankerne i en periode, fordi de kunder forsikringsselskaberne får fra bankerne er kunder, selskaberne godt kan lide, da ”det er folk som er stabile og fornuftige, og de er gode forsikringskunder” udtaler Nem Forsikrings direktør Carsten Møller Pedersen til FinansWatch i januar.

Forsikringsmæglerne har ikke særlig godt fat i privatkunderne eller de små kunder, da forsikringsmæglerne er underlagt nogle omfattende krav:

”Forsikringsmæglerne har i dag primært en berettigelse på de lidt større erhvervs- og industrikunder, men mange sidder og kigger på at gå ned i segmenterne. Når man ser på den lovgivning, vi er underlagt, hvor vi skal gennemgå en samarbejdsaftale og dokumentere vores rådgivning, er det svært at lave forretning på en virksomhed, der har under 10 ansatte” fortæller Palle S. Kensø.

Et af de selskaber der selv har gjort noget ved det, er Codan. Selskabet har uddannet nogle af sine rådgivere til at kunne rådgive små virksomheder, der er nemlig et potentiale på 6.000 kunder. De digitale platforme er også en del af Codans nye satsning.

Palle S. Kensø er da heller ikke i tvivl om, at de digitale kanaler spiller en stor rolle, når et forsikringsselskab skal kapre mindre kunder. Ulempen ved de digitale platforme er dog, at flere selskaber bruger mikrotariffering, hvilket betyder at selskaberne bliver nødt til at spørge forbrugerne om meget, hvilket kan gøre det lidt tungt for forbrugeren at tegne forsikringer online.

Læs artiklen her