Danskerne har taget muligheden for at samle deres forsikringer på telefonen til sig med kyshånd.  Appen giver et unikt indblik i, hvordan forsikringsmarkedet reelt er skruet sammen.

København, 5. marts 2018

Flere tusinde danskere har downloadet ny app, der skaber overblik over forsikringer på tværs af den danske forsikringsbranche. Brugerne får overblik over hvordan de er dækket, og hvad de betaler. Markedet får indsigt i, hvor de forskellige selskabers produkter reelt står, i forhold til hinanden.

Comparo, som i november 2017 lancerede en helt ny app til det danske forsikringsmarked, er kommet flyvende fra start. Danskerne har taget muligheden for at kunne samle alle deres forsikringspolicer ét sted – på deres telefon – til sig, med kyshånd:

”Vi har siden starten for et par måneder siden fået 6.000 brugere ind, og selv om vi kun bruger meget begrænsede ressourcer på markedsføring, triller der 2.000 nye brugere ind hver måned. Vores brugere lægger alle deres policer ind, og vi kan jo se at rigtig mange er kunder i flere forskellige selskaber. Typisk har de de store forsikringer – indbo, hus, ulykke –  samlet hos et selskab, men så har de lige bilen eller en specialforsikring eller to et andet sted – for eksempel deres kæledyr, motorcykel eller båd,” fortæller Morten Stengaard, CEO i Comparo.

Unikt indblik i danskernes forsikringer

Ved at levere en app som virker på tværs af de godt 70 forsikringsselskaber der findes i Danmark, får Comparo et helt unik indblik i danskernes reelle forsikringsadfærd.

Forsikringsbranchen er ikke kommet særligt langt med digitaliseringen generelt, men nogle af de store selskaber har trods alt en app, hvor brugerne kan samle de forsikringer, de har hos selskabet. Kunder hos et selskab kan naturligt nok ikke se policer, de har andre steder, i selskabets værktøjer. Og sjovt nok kan de ofte heller ikke se prisen på de forsikringer de har, hos deres eget selskab.

”I vores app har brugerne altid adgang til alle informationer, når først de har uploadet deres policer: Hvad de betaler, hvilke dækninger de har, og deres forsikringsbestemmelser – ligegyldigt hvor mange selskaber de er kunde hos, og om det er policer de selv eller deres samlever har tegnet,” forklarer Morten Stengaard.

Comparo samarbejder desuden med en række forsikringsselskaber der kan give brugerne tilbud på deres forsikringer direkte i appen. Tilbuddene kommer dog kun, hvis brugerne vælger at lægge deres forsikringer i udbud, og selskaberne må ikke kontakte en Comparo-bruger, med mindre brugeren beder om at blive kontaktet. Cirka 40 procent af Comparos brugere benytter sig af muligheden for at få tilbud gennem appen.

Machine learning skal hjælpe brugerne

”Der er mange perspektiver i at have informationer på tværs af branchen. Vore indgangsvinkel er, at vi vil skabe gennemsigtighed i branchen, så brugerne har mulighed for at orientere sig, når de skal vælge et selskab,” siger Morten Stengaard, der har en klar plan for vejen til gennemsigtighed:

Allerede nu, få måneder efter lanceringen, begynder Comparo nemlig at kunne se mønstre i selskabernes priser og dækninger – hvem har skirejsedækning med i rejseforsikringen, og dækning for dyre cykler i indboforsikringen, og hvilke forskelle i både dækninger og priser er der for den ene type kunde, i forhold til den anden – fra selskab til selskab, men så sandelig også indenfor det samme selskab.

”En af mine medarbejdere kunne for eksempel konstatere, at hun betalte en absurd høj pris for sin rejseforsikring, i forhold til hvad lignende kunder i samme selskab betaler. Det er med den slags data, at vi på sigt vil kunne bygge machine learning ind i systemet, så vores brugere kan få glæde af at vide, hvad brugere med tilsvarende profiler har af dækninger, og hvad de betaler, for de samme produkter. Det er i al beskedenhed en funktionalitet vi tror kommer til at ændre forsikringsbranchens produktudvikling,” forklarer Morten Stengaard.

I dag er det overordentligt svært at sammenligne selskabernes produkter, og de fleste brugere giver op, før de er kommet i gang – og så nøjes de med at forholde sig til det der er lettest at sammenligne: Prisen. Og prisen på en forsikring er kun én parameter – dækninger og skadesservice er mindst ligeså vigtigt at forholde sig til.

Comparo arbejder desuden på, at den indledende skadeshåndtering – rapportering af skader – kan foretages direkte fra appen, til brugerens forsikringsselskab. Og så skal brugerne kunne bedømme deres forsikringsselskaber, så de får glæde af hinandens erfaringer på kryds og tværs.
”Målet er, at man fra appen skal kunne håndtere alt om sine forsikringer – fra tilbud på forsikringen, til skadesanmeldelse, når man rent faktisk får brug for den, og alt der imellem,” slutter Stengaard.

Comparo er i øjeblikket på udkig efter nye investorer, for at kunne sætte maksimal fart på udvikling og markedsføring af appen

Download Comparos app

app store download button
google play download button

Om Comparo – dine forsikringer
Comparo udvikler digitale løsninger til forsikringsmarkedet. Med Comparos gratis app kan forbrugerne uploade alle deres forsikringspolicer, så de hele tiden har styr på deres forsikringer, og overblik over, hvordan de er dækket, og hvad de betaler. Brugerne kan også vælge at indhente tilbud fra en bred vifte af forsikringsselskaber. Forsikringsselskaber afgiver tilbud til kunderne i appen via en udbudsplatform, og brugerne kan acceptere tilbud og skifte selskab direkte i appen. Comparo A/S er et privatejet dansk selskab, der blev stiftet i 2013.