Af Morten Stengaard, CEO
14. november, 2017

Du vidste sikkert ikke, at du gik og savnede den – men du får svært ved at forstå, hvordan du har klaret dig uden.

Nu kan du hente vores splinternye app ned på din telefon. Det har vi glædet os til. Når du først har gjort det, har du alt om dine forsikringer i lommen, hele tiden. Så har du altid styr på, hvordan du er dækket, og hvad du betaler.

Hvad skal du med den?

  • Få overblik over dine forsikringer
  • Ha’ forsikringerne lige ved hånden, hele tiden
  • Få gode tilbud på dem – hurtigt, og uden sælgere i røret
app-skærm med vælg forsikring

Så: Velkommen til forsikringer, som vi gør det i 2017!

I dag er du vant til at fikse det meste fra apps på din telefon: Dine bankforretninger, flyrejser, hotelbookings, og indkøb. Du kan sågar overvåge dit hus med alarmselskabets app, og tænde din ovn på vej hjem fra arbejde.

Men forsikringer har indtil nu været lukket land på telefonen – ingen apps har arbejdet på tværs af de enkelte forsikringsselskaber, og gjort det let for kunderne, at danne sig overblik over markedet som helhed, og deres egne forsikringer i særdeleshed.

Det er det, Comparo ændrer på nu.

mand med kaffe og mobil

Vi tager fat i forsikringsbranchen fra forbrugernes – dit – perspektiv. Vi har set på, hvad der gør forsikringer så besværlige og uigennemskuelige for den enkelte forsikringskunde, og så har vi udviklet vi de løsninger der skal til, for at afmystificere det hele, og gøre det let at tage de rigtige beslutninger.

Og indrømmet: Vi når nok aldrig dertil, hvor forsikringer er decideret sjove eller spændende at beskæftige sig med. Men mindre kan også gøre det – og det kan i hvert fald blive væsentligt nemmere og mere overskueligt, end det er i dag.

Hvor meget styr har du på dine forsikringer i dag?

Virkeligheden er, at de fleste voksne mennesker godt ved, at det med forsikringer er nødvendigt, endda vigtigt – men fordi det er så besværligt at have med at gøre, er det de færreste, der får kigget deres forsikringer efter i sømmene særligt tit og særligt grundigt.

Derfor har de fleste af os som udgangspunkt ikke særligt godt styr på vores forsikringer. Hvis du for eksempel er ligesom mig, har du sandsynligvis taget nogle beslutninger omkring dine forsikringer engang for længe siden, sat betalingen i gang over PBS, og så glemt alt om hvad de egentligt dækker og hvad du betaler.

Hvis du kan genkende dig selv i den beskrivelse, ligger der muligvis indtil flere overraskelser og venter på dig, i dine forsikringer. Da vi her på kontoret lagde vores egne forsikringer ind i appen, fandt vi ud af mange sjove ting. Og vi ramte helt ved siden af, da vi hver især skulle gætte, hvad vi betaler for vores forsikringer hvert år.

Danskerne og deres forsikringer

Vi ved ikke, hvordan vi er dækket:

”Kun syv procent af dem, der klager til Ankenævnet for Forsikring, får noget ud af det. Det (…) store flertal tror, de har krav på noget, de i realiteten ikke har.”
Vagn Jelsøe, Forbrugerrådet Tænk
”Hver anden [tror], at kaskoforsikringen dækker mere, end den gør. Og blot 68 procent angiver, at de har tegnet den lovpligtige ansvarsforsikring”
Gallup-undersøgelse for Gjensidige og Nykredit

 ”Hver femte dansker aner ikke, hvad deres forsikringer koster, resten vurderer dem til at koste cirka halvdelen af den faktiske pris.
Reelt bruger de fleste husstande flere penge på alle deres forsikringer, end de bruger på tøj og sko til hele familien på et år.”
En familie med to børn betaler i gennemsnit 20.718 kr. om året for forsikringer

Eksempler fra det virkelige liv

Her på kontoret fandt vi blandt andet ud af disse ting, om vores egne forsikringer:

  • Jeg opdagede, at jeg havde tandskadedækning i min ulykkesforsikring, og frost- og kølevaredækning, i forbindelse med min indboforsikring.
  • En kollega fandt ud af, at hans ulykkesforsikring dækkede skiskader, mens hans fritidshusforsikring ikke dækkede rotter og andre skadedyr.
  • En anden, at hendes indbosum trængte til en kraftig justering. Og at hun var dobbeltdækket på rejseforsikring, fordi der fulgte rejseforsikring med hendes MasterCard.
  • Og en måtte konstatere, at en stor del af den elektronik, hendes drenge fylder huset med, slet ikke er dækket, hvis uheldet er ude.

Og så er der selvfølgeligt de af mine kollegaer, som kommer fra forsikringsbranchen. De har sjovt nok 100% styr på, hvordan de er dækket ind – og har også nogle helt rimelige priser på deres forsikringer…

app-skærm med notifikation
app-skærm med tilbudsvælger
app skærm med eksempel på forsikringstilbud

Vi har lavet appen for at give dig overblik …

Vores formål er, at give dig overblik over dine forsikringer, og gøre det nemt for dig, at gøre noget ved dem. Hvad end du vil købe en ny, rette i dækningen på de forsikringer du allerede har, eller have et godt tilbud.

Du får overblikket fordi du kan samle alle dine forsikringspapirer i appen: Det gælder de forsikringer du selv har tegnet, uafhængigt af, hvilke selskaber du har tegnet dem hos. Og det gælder de forsikringer som din samlever har tegnet, og som du i dag ikke har adgang til, med mindre I har printet dem ud og sat dem i et ringbind (!), eller du får din bedre halvdel til at logge ind på forsikringsselskabets hjemmeside, så I kan kigge sammen.

Når du har samlet alle din families forsikringsoplysninger på din telefon, har du konstant det hurtige overblik. Det betyder, at du nemt – og ligegyldigt hvor du er, og hvem du er sammen med – kan tjekke, om der er tandskade med i ulykkesforsikringen, om vejhjælp er inkluderet i bilforsikringen, og om din indbosum skal justeres.

… og gode tilbud på dine forsikringer.

De fleste danskere bliver trætte bare ved tanken om, at skulle ud og indhente tilbud på forsikringer. Vi ved jo godt, at vi bør få tilbud fra flere forskellige selskaber, så vi kan træffe et informeret valg. Men vi ved – eller fornemmer – også, at det er en uoverskuelig jungle, at gennemskue selskabernes meget forskellige dækninger, og de konsekvenser forskellene har for os som kunder.

Den problemstilling skærer vi igennem med appen:

  • Når du gerne vil undersøge, om du kan få et godt tilbud på de typer forsikringer du allerede har, eller på en ny slags, kan du nøjes med at klikke på ”Få tilbud på forsikring” i Comparo. Når du gør det, sender vi en forespørgsel afsted til de forsikringsselskaber vi samarbejder med, og beder dem give dig et tilbud på forsikringer med dækninger, der svarer til det, du har i dag.
  • Du modtager tilbuddene indenfor to arbejdsdage, og kan acceptere dem direkte i appen.
  • Når du får tilbuddene, får du i appen en overskuelig oversigt over hvad du bliver tilbudt, i forhold til hvad du har i dag – og kun hvis du selv beder om at chatte eller tale med et af selskaberne, skal du i yderligere dialog med dem.

På den måde slipper du for, at skulle finde og kontakte en hel masse selskaber, tale i telefon med dem, og prøve at regne ud, hvad der er op og ned i deres salgstaler.

Vi tror, at vi med vores app fjerner det, der er unødigt besværligt ved forsikringer. Vi tror, vi rammer et behov som danske forsikringskunder har – selvom det måske ikke var noget, de lige selv havde tænkt over.

Vi udvikler selvfølgelig videre på vores løsning, og vi vil meget gerne høre fra dig, hvis du har gode idéer til, hvordan vi kan gøre den endnu bedre. Du kan skrive til mig med forslag og kommentarer, på info@comparo.dk

Ha’ en god dag,
Morten,
CEO

Comparo – dine forsikringer, lige ved hånden