pige med mobil

Hvad er din indbosum? Er du dækket, hvis du knækker en tand? Og hvad betaler du egentligt for dine forsikringer hvert år? Den slags spørgsmål kan de færreste danskere trække et hurtigt svar op af lommen på.

København, 16. november 2017

Comparo, som siden 2013 har udviklet digitale løsninger til forsikringsmarkedet, udgiver i dag en gratis app til de danske forbrugere. I appen kan brugerne samle alle deres forsikringspolicer, fra alle de selskaber, familien er kunde hos, og indhente tilbud fra de forsikringsselskaber, der samarbejder med Comparo.

Forsikringer er notorisk ikke noget, danskerne drømmer om, at bruge deres tid på. Det er sådan en ting, man ved, man bør have styr på, som et voksent og ansvarligt menneske med børn, realkreditlån og bil. Men det er lidt en jungle at hitte rundt i, hvad man egentlig har brug for. Og anstrengende at skulle sammenligne, hvad der er af tilbud hos de forskellige selskaber.

Samtidigt viser en Gallup-undersøgelse, Nordea fik foretaget sidste år, at mange ikke engang ved, hvad de betaler for deres forsikringer – og at de, hvis de bliver bedt om at gætte, tror at de betaler halvt så meget, som de faktisk gør.

En løsning på tværs af selskaberne

”Forsikringsbranchen er en af de sidste store, forbrugervendte brancher, der endnu ikke har oplevet gennemgribende digitalisering og gennemsigtighed. Der har ikke været en MobilePay eller Momondo til at redefinere den måde, forsikringsmarkedet fungerer på – det er det, vi kommer med nu,” forklarer Morten Stengaard, CEO i Comparo A/S, der udgiver appen.

Det er naturligt, at forandringen kommer udefra, ikke indefra – MobilePay, som blev udviklet indefra af Danske Bank, er undtagelsen i denne sammenhæng. Forandring udefra kommer fra eksterne aktører som har friheden og agiliteten til at gå utraditionelt til værks, på en måde som etablerede aktører ikke kan, fordi de har en eksisterende forretning at tage hensyn til. Ved at kombinere teknologi med branchekendskab er udefrakommende kræfter i stand til at levere opbruddet og den nytænkning, forbrugerne efterspørger.

”Med det afsæt, har vi i Comparo udviklet en app, som gør det meget nemmere at være forsikringskunde. Ligegyldigt hvilket selskab eller selskaber du er kunde hos, kan du hurtigt uploade policerne i appen. Når du har gjort det, kan du hele tiden se, om du har vejhjælp i din bilforsikring, om din rejseforsikring dækker skirejser, hvad det var du opgav din indbosum til, dengang du tegnede forsikringen som studerende. Og ikke mindst kan du se, hvad du betaler,” fortæller Morten Stengaard.

app-skærm med oversigt over forsikringsselskaber

Overblik og tilbud

Udover at få overblik over, hvordan de er dækket, kan brugerne også se, hvad de betaler for forsikringen i dag. Og hvis de vil undersøge, om de kan få en bedre dækning eller en bedre pris på deres forsikringer, kan de hurtigt indhente forsikringstilbud via appen, fra de forsikringsselskaber, som samarbejder med Comparo.

De tilbud, der indhentes i Comparo, stilles op så brugerne får et hurtigt overblik over, hvilke tillægsdækninger der er inkluderet i prisen, så de har mulighed for at sammenligne tilbuddene på både pris og dækning.

Netop sammenligningen af dækninger i selskabernes produkter, er en af de store forhindringer for forbrugere, der overvejer deres behov og muligheder på forsikringsområdet. Forsikringer er nemlig ikke standardiserede produkter – i for eksempel en husforsikring er der masser af tillægsdækninger og niveauer af dækninger, som varierer fra selskab til selskab. Derfor er det et hyr at danne sig et overblik over – og sammenligne – forskellige selskabers versioner af den samme forsikring, og dermed også vurdere, om man får mere eller mindre for pengene, det ene eller det andet sted.

”Mange vælger derfor bare at tegne den nye forsikring i det selskab, hvor de er i forvejen, krydse fingrene, og håbe på, at de er dækket godt nok ind og ikke bliver flået. Det er ikke en god strategi, for rigtigt mange selskaber er meget hurtige til at gå ned i pris eller tilbyde dig ekstra dækninger til den samme pris, hvis du bare er lidt kritisk overfor det, de tilbyder. Det kan sagtens betale sig at shoppe rundt – det er bare så besværligt, at mange ikke gør det,” siger Morten Stengaard, og slutter:

”Vi regner ikke med, at en app vil få danskerne til at elske deres forsikringer – vi regner ikke med, at det bliver et nyt party trick at kunne sine forsikringer udenad. Men med vores løsning håber vi at kunne fjerne besværet og uoverskueligheden, og gøre det hurtigt og uproblematisk, at have styr på sine forsikringer.”

Læs også Morten Stengaards blog post: ”Comparo nye app – forsikringer, som kunderne vil have dem

app skærm med eksempel på forsikringstilbud

Download nu i Google Play og App Store

Om Comparo – dine forsikringer

Comparo udvikler digitale løsninger til forsikringsmarkedet. Med Comparos gratis app kan forbrugerne uploade alle deres forsikringspolicer, så de hele tiden har styr på deres forsikringer, og overblik over, hvordan de er dækket, og hvad de betaler. Brugerne kan også vælge at indhente tilbud fra en bred vifte af forsikringsselskaber. Forsikringsselskaber afgiver tilbud til kunderne i appen via en udbudsplatform, og brugerne kan acceptere tilbud og skifte selskab direkte i appen. Comparo A/S er et privatejet dansk selskab, der blev stiftet i 2013.

www.comparo.dk